Mede dankzij HEROSE een toename in LNG- aangedreven vrachtwagens

De Duitse regering heeft besloten om LNG-aangedreven vrachtwagens vrij te stellen van tolheffing. Dit was het laatste duwtje in de goede richting voor de ontwikkeling van LNG als brandstof voor logistieke doeleinden. Er is namelijk een sterke toename ontstaan in de vraag naar dit soort voertuigen. Hierdoor is er een sterke toename in de behoefte aan LNG-tankstations. Mede dankzij HEROSE komen deze er steeds meer.

Bedrijven zoals IVECO, SCANIA en VOLVO noteren momenteel wel 60 tot 80 ‘LNG-orders’ per dag. Daar waar in 2017 slecht 150 LNG-aangedreven vrachtwagens rondreden op de Europese wegen, zijn dat er momenteel al 5000. Om al deze wagens te kunnen voorzien van LNG, wordt momenteel hard gewerkt aan een LNG-infrastructuur.

Opbouw LNG netwerk
Hoewel LNG een volwaardig alternatief is voor langeafstandsvervoer (met één tank kan een vrachtwagen tot 1500km rijden), zal de tank toch regelmatig gevuld moeten worden. Verschillende bedrijven spelen hier op in en openen LNG tankstations. In Duitsland zijn dit Liqvis, Shell en Liquind, maar ook andere bedrijven zijn elders in Europa bezig met het bouwen van LNG tankstations. In 2025 zullen de vier gedefinieerde hoofdroutes voor LNG-vrachtwagens in Europa ten minste om de 400 kilometer één tankstation moeten hebben.

Marktleider in LNG-appendages HEROSE draagt een steentje bij aan deze groei in LNG-tankstations, want voor de bouw van een LNG-tankstation zijn verschillende veiligheden en afsluiters nodig. Ook toont HEROSE sterke aanwezigheid in ISO-containers waarin het LNG wereldwijd kan worden vervoerd. Op deze manier kan het gas per schip, trein of trailer over de hele wereld getransporteerd worden.

Fijne samenwerking
Dirk Kohoutek, product manager Cryogenic bij HEROSE, bij de opening van een nieuw LNG-tankstation in Grünheide: “Er zijn 14 appendages van HEROSE geïnstalleerd op de tankstation-aanhangwagen, waarvan twee met aandrijving en drie veiligheidstoestellen. De appendages zijn getest in overeenstemming met DIN EN 1626 voor Cyrogene-appendages en volgens DIN EN 12567 voor LNG-appendages.” Aannemer GasCom heeft het tankstation in Grünheide niet alleen gebouwd, maar kan het ook vullen met behulp van eigen Trailers. Managing Director Norbert Scholz: “Vanuit onze computer in het hoofdkantoor monitoren we alle parameters van het tankstation en weten we precies wanneer benodigdheden nodig zijn.” Managing director Nobert Scholz bij GasCom over de samenwerking met HEROSE: “We werken al jaren graag samen met HEROSE. We voelen ons hier helemaal thuis en willen graag onze samenwerking uitbreiden.”

Bron: Valves Community